Το παρόν ιστολόγιο φιλοξενεί τα πειστήρια του Γυμνασίου Σκύδρας (ΓΣ) για τη βίωση μιας μοναδικής σχολικής χρονιάς γεμάτης μαθησιακές προκλήσεις, εκπλήξεις και ανατροπές της καθημερινότητας,καθώς και πρωτοβουλίες για έξοδο από τα αδιέξοδα.

Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021

Τεκμήριο 15. Καινοτομία στη Διδασκαλία

Παράλληλα με την παρούσα τεκμηρίωση και προς ενίσχυσή της παραπέμπουμε υποστηρικτικά προς την παρούσα επιχειρηματολογία.και στα τεκμήρια 1, 2, 6, 9 των αναρτήσεων σχετικά με την καινοτόμα διδακτική 1)ρομποτικής σε συνδυασμό με τα μαθήματα Τεχνολογίας και Φυσικής/Τεκμήριο 1, 2) στην ειδική αγωγή/Τεκμήριο 9, 3)ανάπτυξη επιστημονικής έρευνας με ταυτόχρονη καλλιέργεια των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών στην επίτευξη αυτογνωσίας κι ενσυναίσθησης/έρευνα ΕΓΩ+ΟΙ ΑΛΛΟΙ/Τεκμήριο 2 και 23 

Ειδικότερα στην παρούσα ανάρτηση που αφορά στην ευρηματική και καινοτόμα ενσωμάτωση, καθώς και διδακτική συνέργεια της ρομποτικής με τα μαθήματα της Έρευνας-Τεχνολογίας και της Φυσικής.

Συγκεκριμένα κατασκεύασαν οι μαθητές, μέσω ρομποτικής, βαλλιστική μηχανή ρομπότ, μαζί με την κα Πολυτίδου Χρυσούλα, προσκεκλημένη εκπαιδεύτρια ρομποτικής. Ακόλουθα μέσα από πειραματικές προσπάθειες επιχειρήθηκε στο μάθημα της Τεχνολογίας η εύρεση της γωνίας βολής με την οποία επιτυγχάνεται η μέγιστη απόσταση βολής ενός βλήματος. Στη συνέχεια επιβεβαιώθηκε το αποτέλεσμα που κατέληξαν οι πειραματικές μετρήσεις, μέσα από μαθηματικούς υπολογισμούς στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής. Οι μαθητές μας ΄μετατράπηκαν σε ενθουσιώδεις επιστήμονες που ανακαλύπτουν την επιστημονική γνώση εν τη γενέσει της! Το όλο πρόγραμμα εντάχθηκε στο γενικό πρόγραμμα του Γυμνασίου Σκύδρας προς τιμήν του επετειακού έτους για το 1821 "Αντικατοπτρισμοί του 1821 στο σήμερα.", αφού θεωρήθηκε ότι οι ρομποτικές μας βαλλιστικές μηχανές προσομοιώνουν στα κανόνια της Επανάστασης του 1821. Επίσης το πρόγραμμα αυτό αποτέλεσε το περιεχόμενο της φετινής εξαιρετικά πετυχημένης συμμετοχής μας στη "Βραδιά του Ερευνητή" του Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Επικαλούμαστε για τα ανωτέρω και τα Τεκμήρια 1, 20, 25 και το περιεχόμενο στον σύνδεσμο  https://www.youtube.com/watch?v=gO8Zib3Clss-.(ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ σύμφωνα με την απόφαση 108906/ΓΔ4: Λειτουργία Α/Άξονας 1/Δείκτες 1,2,5,7_Λειτουργία Α/Άξονας 2/Δείκτης 2_Άξονας 3/Δείκτης 1_Λειτουργία Β/Άξονας 7/Δείκτες 2,3_Λειτουργία Γ/Άξονας 9/Δείκτης 2)




2)Επίσης με πρωτότυπο τρόπο "ανταμώνουν" και συλλειτουργούν διδακτικά η ειδική αγωγή με τη Γεωγραφία και την Ποίηση στις τάξεις ένταξης του Σχολείου μας. Στο Γυμνάσιο Σκύδρας  αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες των μαθητών μας, γιαυτό και λειτουργούμε Τάξεις Ένταξης, καθώς και Παράλληλη στήριξη. Η διδακτική προσέγγιση στον χώρο της Ειδ. Αγωγής αποτελεί εκπαιδευτικό μέσο και δίνει εργαλεία που αυξάνουν την αποτελεσματικότητα της υποστήριξης στους μαθητές. 

Μια ενδιαφέρουσα παρέμβαση στις Τάξεις ένταξης του Σχολείου μας  πραγματοποιήθηκε από την εκπαιδευτικό Άννα Αδαμίδου, η οποία δίδαξε το μάθημα της Γεωγραφίας με τη βοήθεια έμμετρου λόγου και ποίησης. Τα αποτελέσματα υπήρξαν εξαιρετικά! 
Ειδικότερα, το συγκεκριμένο Project με τον τίτλο «Η διδασκαλία της γέννησης και ανάπτυξης των πόλεων στη Γεωγραφία Α'Γυμνασίου» εφαρμόστηκε στην Α' Ταξη του Γυμνασίου Σκύδρας.
Αποτελεί μια διδακτική παρέμβαση για μαθητές με ΜΔ (Μαθησιακές Δυσκολίες).
Γεννήθηκε μέσα από την πεποίθηση ότι η αξία της ελευθερίας στη μαθησιακή διαδικασία μεταφέρεται και μεταδίδεται στους μαθητές με εμφανείς τις θετικές συνέπειες της στην απόδοση τους.
"Παντρεύει" με έναν τρόπο ελκυστικό για το μαθητή,την Ποίηση με τη Γεωγραφία και τούτο γιατί η Ποίηση με τον εγγενή διδακτικό της χαρακτήρα και ρυθμό, βοηθάει τον μαθητή  να βγάζει από μέσα του με ευκολία ότι πιο δημιουργικό έχει. Έτσι με τη «έξυπνη μάθηση » που του προσφέρει ο έμμετρος λόγος, εκμηδενίζονται πολλές από τις δυσκολίες του, αφού του αφαιρεί το άγχος της επίδοσης για την μεγάλη έκταση του μαθήματος, καθώς τον βοηθά να μαθαίνει μέσα από λίγους μόνο στίχους (οι οποίοι περιέχουν και εξηγούν τις λέξεις κλειδιά του μαθήματος). Συμπληρωματικά με αυτόν τον τρόπο  μπορεί και το αποδίδει ευκολότερα, αλλά κυρίως  το κατανοήσει περισσότερο. Η όλη προσπάθεια ενισχύεται με τη χρήση του κατάλληλου εποπτικού υλικού(φωτογραφίες,χάρτες,σχέδια,video).Μετά την εφαρμογή της συγκεκριμένης διδακτικής παρέμβασης οι μαθητές έδειξαν ότι μπόρεσαν μεταγνωστικά ευκολότερα να κατανοήσουν και να ανακαλέσουν το περιεχόμενο του μαθήματος. Βλέπετε επίσης στο Τεκμήριο 9 και 3.




Τέλος στην παρούσα ανάρτηση γίνεται αναφορά στην καινοτόμα διαδικασία που αφορά στην ανάπτυξη επιστημονικής έρευνας με ταυτόχρονη καλλιέργεια των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών στην επίτευξη αυτογνωσίας κι ενσυναίσθησης/έρευνα ΕΓΩ+ΟΙ ΑΛΛΟΙ/Τεκμήριο 2 και 23 .(ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ σύμφωνα με την απόφαση 108906/ΓΔ4: Λειτουργία Α/Άξονας 1/Δείκτες 1,2,3,4,5,7_Λειτουργία Α/Άξονας 3/Δείκτες 1,2,3,4_Λειτουργία Α/Άξονας 4/Δείκτες 1,2_Λειτουργία Β/Άξονας 7/Δείκτες 2,3_Λειτουργία Γ/Άξονας 9/Δείκτης 2)

Δηλαδή, στοχεύσαμε  να χαρτογραφήσουμε πόσο καλά γνωρίζουν οι μαθητές μας τον εαυτό τους και τους πολύτιμους Άλλους, δηλαδή τους συμμαθητές τους, έτσι ώστε να οικοδομήσουμε πάνω στα συμπεράσματά μας τρόπους ανάπτυξης διαλόγου ή και ειρηνικής αντιπαράθεσης. Για να γίνει αυτό, πραγματοποιήθηκε έρευνα μεταξύ των μαθητών της Γ' τάξης, με τίτλο "ΕΓΩ+ΟΙ ΑΛΛΟΙ=ΕΜΕΙΣ". Διερευνήθηκαν στοιχεία για τον εαυτό και τους άλλους με βάση εννοιολογικούς χάρτες (ενδεικτικά παρατίθεται ένας από αυτούς τους χάρτες παρακάτω) - https://forms.gle/fbnXpYjRZmqFmz5d6 - . Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν από τα αποτελέσματα, καθώς ανακάλυψαν πόσο λίγο γνωρίζονται μεταξύ τους και πόσα κοινά σημεία αναφοράς τελικά έχουν μεταξύ τους. Υποσχέθηκαν στους εαυτούς τους και στους άλλους να "δουλέψουν" τις σχέσεις τους. Τα βήματα του προγράμματος αντιλήφθηκαν οι μαθητές ότι αποτελούν ωφέλιμα "πατήματα" που μπορούν να ακολουθούν στη ζωή τους για να επιλύουν προβλήματα στις σχέσεις τους, ακόμη και όταν είναι συγκρουσιακού χαρακτήρα. Η καλλιέργεια δεξιοτήτων αυτογνωσίας κι ενσυναίσθησης ήταν τελικά το μεγάλο όφελος των μαθητών! Το σημαντικό αποτύπωμα που άφησε η συγκεκριμένη έρευνά μας μας το αναγνώρισαν με τη συγχαρητήρια επιστολή τους και τα μέλη της Επιτροπής του παρακάτω Συνεδρίου στο οποίο την παρουσιάσαμε μετασχηματιστικά προς το ιστορικό γεγονός αναφοράς μας.

Παρουσιάσαμε τα πορίσματα της έρευνάς μας διαδικτυακά σε ένα ξεχωριστό Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο με θέμα «Διάλογος ή σύγκρουση πολιτισμών; Με αφορμή το ορόσημο των 2.500 χρόνων από τη μάχη των Θερμοπυλών και τη ναυμαχία της Σαλαμίνας» .
Πληροφορίες στο https://www.athenscollege.edu.gr/news/details/2021/02/17/ac_student_conference.
Το Συνέδριο διοργάνωσε το Κολλέγιο Αθηνών και το Ίδρυμα Μαριάννας Βαρδινογιάννη, υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Ελληνικής Δημοκρατίας. Την εναρκτήρια εκδήλωση μεταξύ άλλων τίμησε με χαιρετισμό της η αυτού εξοχότητα η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας και Σακελλαροπούλου και η Υπουργός Παιδείας κα Κεραμέως.
Με ένα ιδιαίτερο τρόπο προσεγγίσαμε την ανωτέρω θεματική, αναζητώντας συγχρόνως τη γνώση που θα μας βοηθήσει να επικοινωνήσουν τα παιδιά μεταξύ τους, να έρθουν πιο κοντά, να συμβιώνουν ειρηνικά στο Σχολείο μας. Με αυτόν τον τρόπο μοιραστήκαμε την ερευνητική εμπειρία μας και με τους λοιπούς μαθητές του σχολείου μας, που συμμετείχαν στο Συνέδριο ως διαδικτυακοί παρατηρητές, αλλά και με μαθητές της επικράτειας και από το εξωτερικό οι οποίοι επίσης συμμετείχαν στο Συνέδριο. Σίγουρα η καλλιέργεια κουλτούρας επικοινωνίας και συμμετοχής σε τόσο σπουδαία fora για ένα ακριτικό σχολείο όπως το δικό μας, προσμετράται στα θετικά του συγκεκριμένου project.
Ο τοπικός τύπος πρόβαλλε με περηφάνεια το έργο μας, καθώς και τα συγχαρητήρια που δεχτήκαμε από τους διοργανωτές του Συνεδρίου. Γιαυτό στον κύκλο αυτών που έχουν ωφεληθεί προσμετρώνται και τα λοιπά τοπικά σχολεία στα οποία γνωστοποιήθηκε η συμμετοχή μας μέσω του τοπικού τύπου και τα οποία μας ζήτησαν το σχετικό βίντεο. Με το ίδιο πνεύμα υποδέχτηκε τη συμμετοχή μας όλη η τοπική κοινωνία. https://pellanews.gr/topikaskydra/%CF%83%CF%85%CE%B3%CF%87%CE%B1%CF%81%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%84%CE%B9%CE%B1-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%AE-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%BB%CE%AD%CE%B3%CE%B9%CE%BF-%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CE%BD%CF%8E%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CE%AF%CE%B4%CF%81%CF%85%CE%BC%CE%B1-%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%B1-%CE%B2%CE%B1%CF%81%CE%B4%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7-%CF%83%CF%84%CE%BF ) . Το FB (10, 11 και 13-2-2021) υπήρξε βήμα για τη διάχυση του έργου μας, όπως και η ιστοδελίδα μας.
Σύνορο στα όνειρα των μαθητών μας... ο ουρανός (!), γιαυτό η εμπειρία που βίωσαν ενίσχυσε την αυτοεκτίμησή τους και τους έδωσε νέα ερμηνευτικά εργαλεία στη διαδικασία επικοινωνίας τους με τους άλλους. Κριτική σκέψη, αυτογνωσία κι ενσυναίσθηση ήταν ατομικά πεδία των μαθητών-προσωπικοτήτων που ενισχύθηκαν εξαιρετικά. Η συνολική εμπειρία επέδρασε θετικά στον πολιτισμικό, πολιτιστικό και κοινωνικό γραμματισμό τους. Η παρουσίασή μας φιλοξενείται στο https://www.youtube.com/watch?v=zQjEglgcmvY .
Αποσπάσματα από τον τοπικό τύπο, το FB Γυμνάσιο Σκύδρας και εκπαιδευτικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν, παρατίθενται παρακάτω,.
Επίσης βλ. και στα Τεκμήρια 2, 21, 20 προς τεκμηρίωση των ανωτέρω .






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ & ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΒΑΣΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ-ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΚΥΔΡΑΣ

Στην παρούσα ανάρτηση φιλοξενείται  το περιεχόμενο των αναρτήσεων του παρόντος ιστοχώρου και η απόφαση έγκρισης των σχολικών δραστηριοτήτων ...