Το παρόν ιστολόγιο φιλοξενεί τα πειστήρια του Γυμνασίου Σκύδρας (ΓΣ) για τη βίωση μιας μοναδικής σχολικής χρονιάς γεμάτης μαθησιακές προκλήσεις, εκπλήξεις και ανατροπές της καθημερινότητας,καθώς και πρωτοβουλίες για έξοδο από τα αδιέξοδα.

Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021

Τεκμήριο 4. Ανάπτυξη Οριζόντιων Δεξιοτήτων


«Αντικατοπτρισμοί του 1821 στο σήμερα».
(ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ σύμφωνα με την απόφαση 108906/ΓΔ4: Λειτουργία Α/Άξονας 1/Δείκτες 1,2,3,4,5,7_Λειτουργία Α/Άξονας 3/Δείκτες 1,2,3,4_Λειτουργία Α/Άξονας 4/Δείκτες 1,2_Λειτουργία Β/Άξονας 7/Δείκτες 2,3_Λειτουργία Γ/Άξονας 9/Δείκτης 2). 
Συνιστά μια ώριμη εκπαιδευτική πρόταση συνυφασμένη με την έρευνα αναφοράς του Τεκμηρίου 3. Διέπεται από τη μετανεωτερική ιδεολογία, ακολουθεί θεωρία και αρχές της σύγχρονης Μουσειοπαιδαγωγικής, υιοθετεί στις διδακτικές προσεγγίσεις της τη διαφοροποιημένη διδασκαλία με απώτερο στόχο τη μετασχηματιστική μάθηση. Στη διάρκειά της αποδομούνται οι έννοιες «ήρωας και ηρωϊσμός» και αναδομούνται μέσα από μια νέα εννοιολογική προσέγγιση, απόλυτα συνυφασμένη με τρέχουσες κοινωνικές ανάγκες των μαθητών, όνειρα και σύγχρονες διεκδικήσεις τους. Τα τεκμήρια που παρατίθενται στην ανάρτηση αφορούν σε αναρτήσεις του FB του Σχολείου μας (4,5,6,10/2/2021 και 17/3/2021), καθώς και στη δημοφιλή Ομάδα της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης εκπαιδευτικών "Χρόνια Δοξασμένα". Δράσεις της παρέμβασής μας φιλοξενήθηκαν στο Ημερολόγιο της Επιτροπής 2021. Συγχαρητήρια δεχτήκαμε για τη συγκεκριμένη μαθησιακή παρέμβαση από το Ίδρυμα "Σύλβια Ιωάννου", του οποίου 'εκδοση είναι μαζί με
το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
το βιβλίο "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΩΠΟ", 2020.Υποστηρικτικό υλικό για τεκμηρίωση δείτε και στα τεκμήρια 21, 20, 14.
Η εκπαιδευτική πρόταση προτάθηκε για ανακοίνωση σε διεθνή συνέδρια κι επιστημονικά περιοδικά ως παράδειγμα καλής πρακτικής.






Το παρακάτω κείμενο αποτελεί μέρος ανάρτησής μας στην πλέον δημοφιλή Ομάδα Εκπαιδευτικών στο FB που είναι η "ΧΡΟΝΙΑ ΔΟΞΑΣΜΕΝΑ".

"Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα Γυμνάσιο στη μέση ενός μικρού παράδεισου με δέντρα και λουλούδια, πουλιά και άλλα ζώα, φρούτα και λογής λογής καρπούς, με μαθητές περίεργους που ήθελαν να μαθαίνουν το γιατί και το διότι κι έτσι να προχωρούν στη ζωή. Το Γυμνάσιο Σκύδρας.
Καθώς πλησίαζε η επέτειος της 25ης Μαρτίου του 1821 οι μαθητές ύψωναν συχνότερα το βλέμμα στα κρεμασμένα στους σχολικούς τοίχους κάδρα, με ήρωες του 1821. Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, η Μπουμπουλίνα, ο Κολοκοτρώνης με τον Νικηταρά, ο Μακρυγιάννης…τους κοίταγαν αγέρωχα, σπουδαίοι, μα τόσο, τόσο μακρινοί. Ερωτήματα άρχισαν να πλανιούνται στον αέρα."Είναι σημαντικοί; Γιατί είναι σημαντικοί; Ήταν υπεράνθρωποι; Διότι αν ήταν, ποτέ δεν θα τους φτάσουμε. Τι σημαίνει για μας η έννοια του ήρωα στη σύγχρονη εποχή;…". Εντέλει αποφάσισαν να τους προσεγγίσουν, να τους απομυθοποιήσουν, να τους γνωρίσουν και να τους συναισθανθούν. Να δουν τις οπτικές τους, τις ζωές τους. ..........

....Ακόλουθα κάθε μαθητής διάλεξε για συντροφιά του μια ηρωϊκή μορφή του 1821. Για να γίνει το τελευταίο, αναζήτησαν τα παιδιά έγκυρη πληροφόρηση κυρίως σε ένα εκπαιδευτικό υλικό με βαρύνουσα σημασία, το βιβλίο "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΩΠΟ" του Ιδρύματος Σύλβια Ιωάννου -έκδοση του Ιδρύματος Σύλβια Ιωάννου και του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, 2020. Σε αυτό φιλοξενούνται οι μορφές ηρώων του 1821, όπως τις απέδωσε ζωγραφικά ο σύγχρονός τους βέλγος διπλωμάτης Μπέντζαμιν Μέρυ. Επίσης στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου ανακάλυψαν πολύτιμα βιογραφικά στοιχεία για τους απεικονιζόμενους.
Στη συνέχεια πραγματοποίησαν καινοτόμα δραστηριότητα, μέσα από την οποία απέδωσαν ζωγραφικά τον αγαπημένο τους ήρωα …με σύγχρονη περιβολή! Η συγκεκριμένη περιβολή συνδέθηκε είτε με το επάγγελμα του ήρωα ή με στιγμιότυπα της ζωής του ή ακόμη και με ιδέες των ίδιων των μαθητών-δημιουργών σε μία προσπάθεια προσέγγισής τους και οικειοποίησης του βίου και του έργου τους. ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ παράλληλα με τα ανωτέρω αποτελεί η μοντελοποίηση της σκέψης των μαθητών μέσα από την αξιοποίηση στο σκέπτεσθαι, δομικών στοιχείων των προσωπικών τους ιδεών υπό το πρίσμα των επικρατούντων κοινωνικών.
Αλήθεια σας λέμε! Και με αυτά και με τ' άλλα, γέμισε το Σχολείο από ολοζώντανους ήρωες.
...΄Ετσι, ζει αυτή η παρέα πλέον καλά κι εσείς ευχόμαστε καλύτερα!"


Γυμνάσιο Σκύδρας: Άντε τώρα να τα βάλεις με τον Κολοκοτρώνη!

Το Γυμνάσιο Σκύδρας ακολουθεί τα πορίσματα των επιστημών της Παιδαγωγικής, και της  Ψυχολογίας. Αυτά  υποδεικνύουν τα κίνητρα που οδηγούν τους μαθητές στο να επιδιώκουν να μαθαίνουν. Ιδιαίτερα τα κίνητρα για ότι αφορά στην ιστορία, θέλουν τη μελέτη της να συνδέεται με  στοιχεία ερμηνείας και ταύτισης του τότε με το τώρα, να απαντά σε σύγχρονες ανάγκες των παιδιών,  σε όνειρα ή φόβους τους, δηλαδή με λίγα λόγια να φέρνει το χθες στο σήμερα.

Κάπως έτσι αποφάσισε το Σχολείο μας  να προσεγγίσει τα 200χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Αναζήτησε και συνεχίζει να το κάνει, τους αντικατοπτρισμούς του 1821 στο σύγχρονο τοπικό βίο.

Μεταξύ των πολλών προγραμμάτων    που πραγματοποιούνται στο Γυμνάσιο -κάποια από τα οποία φιλοξενούνται στο επίσημο Ημερολόγιο της Διοργάνωσης ΕΛΛΑΔΑ 2021-,  αυτό το διάστημα ολοκληρώνεται μία δραστηριότητα με τίτλο «Οι Ήρωες του 21 με σύγχρονη περιβολή». Γιαυτόν τον λόγο ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, η Μπουμπουλίνα, ο Κολοκοτρώνης με τον Νικηταρά, ο Μακρυγιάννης...επισκέπτονται τον χώρο μας, με τη βοήθεια της ζωγραφικής.

Προηγουμένως ένα ερώτημα πλανήθηκε στον αέρα μεταξύ των μαθητών. "Τι σημαίνει η έννοια του ήρωα στη σύγχρονη εποχή;". Αυτό ήταν το βασικό ερώτημα σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε μεταξύ των παιδιών μας. Η κυρίαρχη άποψή τους θέλει τους ήρωες απλούς καθημερινούς ανθρώπους οι οποίοι στέκονται στο ύψος περίστασης που τους ζητά να υπερβούν τον εαυτό τους. Είναι οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Γιατί όχι λοιπόν και τα ίδια τα παιδιά αν, όταν και όπου χρειαστεί. Βέβαια υπήρξαν και άλλες θέσεις ως απάντηση στο ερώτημα.

Σε συνέχεια των ανωτέρω και προς εμπέδωση, έγινε στη διάρκεια της εβδομάδας ζωγραφική απόδοση των Ηρώων του 1821 με σύγχρονη εμφάνιση. Η συγκεκριμένη για κάθε ήρωα περιβολή συνδέθηκε με το επάγγελμά του ή με στιγμιότυπα της ζωής του ή ακόμη και με ιδέες των μαθητών-δημιουργών σε μία προσπάθεια προσέγγισής τους και οικειοποίησης του βίου και του έργου τους. Κορυφαίος στον ρόλο του συντονιστή των μαθητών-ζωγράφων υπήρξε ο ζωγράφος Απόστολος Χολέβας, τον οποίο ευχαριστεί το Σχολείο μας θερμά.

Ο Καραϊσκάκης ζωγράφος και η Μπουμπουλίνα εφοπλίστρια είναι μερικές από τις προσεγγίσεις μας. Εκπαιδευτικό υλικό με βαρύνουσα σημασία που χρησιμοποιήθηκε είναι το βιβλίο "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΩΠΟ" του Ιδρύματος Σύλβια Ιωάννου -έκδοση του Ιδρύματος Σύλβια Ιωάννου και του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, 2020.

Αλήθεια σας λέμε! Και με αυτά και με τ'άλλα, γέμισε το Σχολείο μας από ήρωες. Στην αρχή ξεπρόβαλε ο Καποδίστριας με όπλο ένα πινέλο ζωγραφικής, μετά ξεπρόβαλε ο Κολοκοτρώνης με έναν μπαλτά στο χέρι και με ποδιά κρεοπώλη σε ανάμνηση του επαγγέλματός του στα χρόνια της Ζακύνθου. Δεν άργησε να φτάσει ο Νικηταράς, αγέρωχος μέσα στη στολή αξιωματούχου κι ας έσβησε εντέλει στην ψάθα. Η Μπουμπουλίνα δεν έπαψε να μας κοιτάζει αφ' υψηλού με ύφος σνομπ, κομψότατη μέσα στα πανάκριβα ρούχα της, τα οποία είναι αντάξια μιας εφοπλιστίνας. Ο Μαυροκορδάτος, ο Κωλέττης και ο Κανάρης με το κατρακίτρινο καναρίνι του από κοντά ακολούθησαν. Ο Μακρυγιάννης, πιο συνειδητοποιημένος απ' όλους, φοράει συνεχώς μάσκα και δείχνει προβληματισμένος αναφορικά με τον κορονοϊό. Δίπλα του πήρε θέση  ο Πανουργιάς και ο Αθανάσιος Διάκος, ως εργαζόμενοι στον χώρο της εστίασης (!). Κι άλλοι ήρωες, γιατροί με σπουδές στην Πίζα, βουλευτές και τύποι χαλαροί της παραλίας, εισέβαλαν φουριόζοι διεκδικώντας μια θέση στους χώρους μας. Τόσο σημερινοί, τόσο οικείοι. Έγιναν δικοί μας. Τους "αγγίξαμε". "Αγγίξαμε" το φρόνημά τους.

Θόρυβος, κίνηση και ένταση στους διαδρόμους και τις σκάλες του Γυμνασίου άλλαξαν τους ρυθμούς του. Ηθικοί αυτουργοί; Ποιοι άλλοι από τους μαθητές μας! Λίγο η φαντασία τους, λίγο ως φωτογραφικός πλοηγός το βιβλίο "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΩΠΟ", λίγο ο κος Χολέβας που τους όπλισε με χρώματα, ιδέες και εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, ήταν αρκετά για να ξετρυπώσουν "τη συντροφιά του 1821" και να τους φέρουν στο σήμερα.

Και άντε να τους συνετίσεις, άντε να "τα βάλεις" μαζί τους, άντε τώρα να τα βάλεις με τον Κολοκοτρώνη!...






















































  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ & ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΒΑΣΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ-ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΚΥΔΡΑΣ

Στην παρούσα ανάρτηση φιλοξενείται  το περιεχόμενο των αναρτήσεων του παρόντος ιστοχώρου και η απόφαση έγκρισης των σχολικών δραστηριοτήτων ...