Το παρόν ιστολόγιο φιλοξενεί τα πειστήρια του Γυμνασίου Σκύδρας (ΓΣ) για τη βίωση μιας μοναδικής σχολικής χρονιάς γεμάτης μαθησιακές προκλήσεις, εκπλήξεις και ανατροπές της καθημερινότητας,καθώς και πρωτοβουλίες για έξοδο από τα αδιέξοδα.

Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021

Τεκμήριο 9. Ανάπτυξη Οριζόντιων Δεξιοτήτων

Α. Η συμμετοχή του Γυμνασίου Σκύδρας στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό για τον Πόντο ήταν μια πράξη με πολλαπλές σημασίες. Καταρχάς ενδιέφερε να υπηρετηθεί ο ιστορικός γραμματισμός των μαθητών μας. Στη συνέχεια αποτελούσε προτεραιότητά μας η ενδυνάμωση του φρονήματός τους, η καλλιέργεια αξιών, όπως πατρίδα, ανθρωπισμός και αλληλεγγύη, ευαισθητοποίηση απέναντι στη Γενεοκτονία των Ελλήνων του πόντου, αλλά και σε κάθε γενεοκτονία.. Η δυνατότητα δημιουργικής έκφρασης,  η καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων μέσω συναγωνισμού, η διδακτική προσέγγιση μέσω διαφοροποιημένης διδακτικής, η έκφραση του νου και του θυμικού μέσω της Τέχνης   (ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ σύμφωνα με την απόφαση 108906/ΓΔ4: Λειτουργία Α/Άξονας 1/Δείκτες 1,3,5,7_Λειτουργία Α/Άξονας 3/Δείκτης 2_Λειτουργία Β/Άξονας 7/Δείκτες 2,3_Λειτουργία Γ/Άξονας 9/Δείκτης 2)

Ναι το ταξίδι για την "Ιθάκη" ήταν το πιο σπουδαίο μέρος της συμμετοχής μας στον Διαγωνισμό. Η "πρωτιά" μας όμως στον Διαγωνισμό απογείωσε την προσπάθεια, αφού οδήγησε τους  μαθητές μας να συμμετάσχουν και  στον νέο διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη. Πλέον χαιρόμαστε και πανηγυρίζουμε για το κατόρθωμα του Σχολείου μας και καμαρώνουμε για τον μαθητή μας και  τους εκπαιδευτικούς που μας έφεραν το πρώτο Βραβείο στη Ζωγραφική (κατηγορία Β/θμια Εκπαίδευση). (βλ. παρακάτω).


Στο ίδιο συναγωνιστικό πνεύμα κινήθηκε και μία ακόμη συμμετοχή του Σχολείου μας σε Αγώνες Επιχειρηματολογίας και Αυθόρμητου Λόγου. Και σε αυτόν αποσπάσαμε το πρώτο βραβείο, γεγονός που ενέπνευσε τους μαθητές κι εκπαιδευτικούς μας να αναζητούν να συμμετάσχουν και πάλι! Όμως και πάλι αυτό που μας παρείχε τα πραγματικά οφέλη είναι το "ταξίδι". Επίσης και σε αυτήν τη συμμετοχή καλλιεργήθηκε το ομαδικό πνεύμα, η ευγενής άμιλλα, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Σε αυτά να συμπεριληφθούν η καλλιέργεια τόσο της συγκλίνουσας, όσο και της αποκλίνουσας σκέψης. Η αυτογνωσία, ενσυναίσθηση και αυτοεκτίμηση των μαθητών μας ενισχύθηκαν  σε μεγάλο βαθμό. 






Β. Στο Γυμνάσιο Σκύδρας  αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες των μαθητών μας, γιαυτό και λειτουργούμε Τάξεις Ένταξης, καθώς και Παράλληλη στήριξη. Η διδακτική προσέγγιση στον χώρο της Ειδ. Αγωγής αποτελεί εκπαιδευτικό μέσο και δίνει εργαλεία που αυξάνουν την αποτελεσματικότητα της υποστήριξης. 
Μια ενδιαφέρουσα παρέμβαση στις Τάξεις ένταξης του Σχολείου μας  πραγματοποιήθηκε από την εκπαιδευτικό Άννα Αδαμίδου, η οποία δίδαξε το μάθημα της Γεωγραφίας με τη βοήθεια έμμετρου λόγου και ποίησης. Τα αποτελέσματα υπήρξαν εξαιρετικά! 
Ειδικότερα, το συγκεκριμένο Project με τον τίτλο «Η διδασκαλία της γέννησης και ανάπτυξης των πόλεων στη Γεωγραφία Α'Γυμνασίου» εφαρμόστηκε στην Α' Ταξη του Γυμνασίου Σκύδρας.
Αποτελεί μια διδακτική παρέμβαση για μαθητές με ΜΔ (Μαθησιακές Δυσκολίες).
Γεννήθηκε μέσα από την πεποίθηση ότι η αξία της ελευθερίας στη μαθησιακή διαδικασία μεταφέρεται και μεταδίδεται στους μαθητές με εμφανείς τις θετικές συνέπειες της στην απόδοση τους.
"Παντρεύει" με έναν τρόπο ελκυστικό για το μαθητή,την Ποίηση με τη Γεωγραφία και τούτο γιατί η Ποίηση με τον εγγενή διδακτικό της χαρακτήρα βοηθάει το μαθητή, να βγάλει από μέσα του ότι πιο δημιουργικό έχει. Έτσι με τη «έξυπνη μάθηση » που του προσφέρει,εκμηδενίζονται πολλές από τις δυσκολίες του,αφού του αφαιρεί το άγχος της επίδοσης για την μεγάλη έκταση του μαθήματος ,βοηθώντας τον με λίγους μόνο στίχους (οι οποίοι περιέχουν και εξηγούν τις λέξεις κλειδιά του μαθήματος)να μπορεί και να το αποδώσει αλλά κυρίως να το κατανοήσει.Η όλη προσπάθεια ενισχύεται με τη χρήση του κατάλληλου εποπτικού υλικού(φωτογραφίες,χάρτες,σχέδια,video).Μετά την εφαρμογή της συγκεκριμένης διδακτικής παρέμβασης οι μαθητές μπόρεσαν ευκολότερα να κατανοήσουν και να ανακαλέσουν το περιεχόμενο του μαθήματος .



Γ. Μετρούμε φέτος την "πατούσα" του Σχολείου μας ή με άλλα λόγια, υπολογίζουμε το δικό του αποτύπωμα άνθρακα.
Τι σημαίνει αυτό;
Μαθητές της Γ' τάξης μελετούμε και υπολογίζουμε με τη βοήθεια του λογισμικού https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx τις επιδράσεις που προκαλούν πάνω στη Γη οι ανθρώπινες δραστηριότητες της σχολικής μας κοινότητας. Τα συμπεράσματά μας μας βοηθούν να γίνουμε περισσότερο φιλικοί προς τον πλανήτη Γη το σπίτι μας, επομένως να γίνουμε αλληλέγγυοι προς τους σημερινούς κατοίκους της και τις γενιές που θα έρθουν μετά από μας.
Το αποτύπωμα άνθρακα είναι το μέτρο ζήτησης και κατανάλωσης που μετράει την κάλυψη των αναγκών μας, καθώς και τα αέρια θερμοκηπίου που παράγονται καθημερινά εξαιτίας τους.
Επίσης, εκτιμάει όλους τους φυσικούς πόρους που χρειάζονται για την υποστήριξη των υλικών αναγκών του σχολείου μας ή ενός πληθυσμού ή ενός ατόμου μέσα από την τεχνολογία, τον τρόπο ζωής και τις συνήθειες της κάθε χώρας. Συνειδητοποιούμε πως κάθε μας ενέργεια ή κατανάλωση επηρεάζει το φαινόμενο του θερμοκηπίου, γιαυτό και μεταγνωστικά επαναπροσδιορίζουμε τις δραστηριότητές μας. Ήδη οι μαθητές προσέχουν τόσο στην κατανάλωση νερού όσο και στη δαπάνη ηλεκτρικού ρεύματος.
Συνέπεια των ανωτέρω είναι μια εξαιρετική παρέμβαση που σχεδιάστηκε από τα παιδιά και υλοποιήθηκε με τη βοήθεια του Δήμου Σκύδρας. Αφορά στην επανάχρηση των παλιών θρανίων για την κατασκευή ραφιέρων σε κάθε τάξη, καθώς και ανταλλακτικές βιβλιοθήκες βιβλίων.


Δ. Το Σχολείο μας πάει Πανεπιστήμιο!

...πιο σωστά το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) επισκέπτεται διαδικτυακά το Σχολείο μας.
Οι μαθητές μας της Γ' τάξης "άγγιξαν " την Επιστήμη κάτω από την καθοδήγηση του κ. Αντώνιου Μπαλντούκα. Ο καλεσμένος μας Καθηγητής Σχεδιασμού Κατασκευών με Έμφαση στις Μελέτες Κατασκευών με Χρήση Η/Υ του ΕΚΠΑ καθοδήγησε τα παιδιά στο να γνωρίσουν βιωματικά τις επιστημονικές διαδικασίες έρευνας και πειραματισμού και όλα αυτά μέσα από την κατασκευή ενός κουρδιστού αυτοκινήτου με άχρηστα υλικά σε επανάχρηση.
Έτσι σαν παιχνίδι, διεγέρθηκε η περιέργεια των εφήβων ερευνητών και ενεργοποιήθηκαν διαδρομές της σκέψης και της φαντασίας τους. Μακάρι να τις ακολουθούν συχνά στη ζωή τους...
Στα αποτελέσματα της μαθησιακής παρέμβασης καταγράφονται η καλλιέργεια των μαθητών στη μέθοδο επίλυσης προβλήματος, η άσκηση της κριτικής τους σκέψης, η ευαισθητοποίησή τους σχετικά με τον καταναλωτισμό και τις επιπτώσεις του, όπως και το θετικό αποτύπωμα που μπορεί να έχει για την προστασία του περιβάλλοντος, την οικονομία και τον σύγχρονο πολιτισμό η επανάχρηση των υλικών. Σίγουρα σημαντικό για τα παιδιά στάθηκε και το γεγονός ότι παράλληλα με την καλλιέργεια της συγκλίνουσας σκέψης τους, ασκήθηκε και η αποκλίνουσα μέσα από διαδρομές με επίκεντρο τη δημιουργικότητα.
Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Πειραματική συσκευή από άχρηστα υλικά. ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΚΙ" συνεργάζονται οι εκπαιδευτικοί Σταύρος Καραβίτης, Στέφανος Γατουρτζίδης και Σοφία Θεοδωρίδου στο πλαίσιο του μαθήματος "Έρευνα & Πειραματισμός" και στο πλαίσιο των Σχολικών Δραστηριοτήτων.






Ε. Οι 55 μαθητές που επιθυμούσαν να είναι υποψήφιοι ως μέλη του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου του Σχολείου μας, παρουσίασαν τους εαυτούς τους μέσα από μία προσωπική αφίσα, στην επιφάνεια της οποίας παράθεσαν πληροφορίες, στοιχεία, εικόνες, θέσεις και απόψεις για τον εαυτό τους, τους συμμαθητές τους και για θέματα του ενδιαφέροντός τους τόσο σχετικά με τη σχολική ζωή, όσο και με την ευρύτερη κοινωνική.
Οι αφίσες των μαθητών αναρτήθηκαν σε κεντρικό σημείο του σχολείου, το οποίο δέχτηκε μεγάλη επισκεψιμότητα. Το προφανές όφελος των 360 παιδιών μας να ασκούνται στην επιχειρηματολογία-τεκμηρίωση των απόψεών τους, στην ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης, στο "επικοινωνείν και κοινωνείν", συνδυάστηκε με την καλλιέργεια δεξιοτήτων αξιοποίησης των ΤΠΕ και έκφρασης μέσα από την Τέχνη και τις τεχνικές της.




ΣΤ. Φέτος οι χώροι στο Σχολείο μας διαμορφώθηκαν με γνώμονα καταρχάς να αποτελούν έναυσμα μαθησιακό και συγχρόνως να διευκολύνουν το εκπαιδευτικό έργο. Συγκεκριμένα η είσοδος του κεντρικού κτιρίου του σχολείου μετατράπηκε σε μικρή πινακοθήκη. Στο πλαίσιο της σύγχρονης Μουσειοπαιδαγωγικής αξιοποιούνται οι αναρτημένοι πίνακες ως αφόρμηση για αλληλεπίδραση με τους μαθητές μας. Καθένα από αυτά τα έργα νοηματοδοτεί το περιεχόμενό του και νοηματοδοτείται από κάθε μαθητή. Η μαθητική μας κοινότητα καλλιεργεί τις επικοινωνιακές της δεξιότητες και διαμορφώνει κουλτούρα ενεργητικού συνομιλητή επισκέπτη με τα εκτιθέμενα έργα. Ιδού ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό που σχεδιάστηκε για να βοηθήσει τους μαθητές μας σε αυτό το ταξίδι του νου:


Επίσης ένας νέος ακόμη χώρος διαμορφώθηκε προς υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου. Το εργαστήριο Φιλαναγνωσίας. Θεωρητικά στηρίζεται στην Παιδαγωγική του Ελεύθερου Χρόνου, παρότι αξιοποιείται στο πλαίσιο του Ωρολογίου προγράμματος και του Αναλυτικού.Φιλοξενείται στον χώρο της Βιβλιοθήκης μας, προσφέροντας μέσα από την αισθητική και τις δυνατότητές του το περιβάλλον για "ταξίδια" πνευματικά σε ένα σχολείο του Ονείρου...


Ζ. Η ενασχόληση των μαθητών μας με μουσική από άχρηστα πρωτογενούς και δευτερογενώς παραγόμενα απορρίμματα συνδέεται με την κουλτούρα που αγκαλιάζει τη σχολική μας κοινότητα. Δηλαδή, κάθε μαθησιακή προσέγγιση υπηρετεί πολλαπλά και ποικίλα επίπεδα μάθησης. Ο περιβαλλοντικός γραμματισμός -σε αυτήν την περίπτωση- των μαθητών συνδυάζεται με το μάθημα της μουσικής και των καλλιτεχνικών. Πολύτιμη υποστήριξη σε αυτό το "ταξίδι" μας παρέχεται μέσω της τεχνογνωσίας που περιέχεται στο σχετικό έργο του ΚΠΕ Έδεσσας Γιαννιτσών . Ενδεικτικά παρατίθενται τα ακόλουθα:
https://www.youtube.com/watch?v=Bmfx2fODGso
https://www.youtube.com/watch?v=5wE9qJBmvHQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2w4qa9id7IFcx08HS0eJT6mtwGmfEchr1aYoiresWmmz_ZQykirwvYVXA
H. Προκειμένου να βελτιστοποιηθεί το έργο του Σχολείου μας, ομάδα εκπαιδευτικών μας υπέβαλλε κι εντέλει εγκρίθηκε ευρωπαϊκό πρόγραμμα επιμόρφωσής τους ΚΑ1, στη θεματική της διαχείρισης καταστάσεων κρίσης στη Σχ. Μονάδα. Είμαστε τόσο περήφανοι γι' αυτήν την προοπτική, καθώς το εφαρμοστικό μέρος του παραδοτέου του προγράμματος αφορά σε παρέμβαση που πραγματοποιείται στο σχολείο και συνδέεται με την αυτογνωσία κι ενσυναίσθηση των μελών της σχολικής μας κοινότητας και την εν γένει συναισθηματική τους νοημοσύνη (βλ σχετικό Τεκμήριο ).





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ & ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΒΑΣΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ-ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΚΥΔΡΑΣ

Στην παρούσα ανάρτηση φιλοξενείται  το περιεχόμενο των αναρτήσεων του παρόντος ιστοχώρου και η απόφαση έγκρισης των σχολικών δραστηριοτήτων ...